Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Postupy maturantů při řešení matematických slovních úloh řešitelných soustavou rovnic
Doubrava, Jiří ; Chvál, Martin (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá způsoby řešení slovních úloh řešitelných soustavami rovnic. Cílem práce je zjistit a doložit, které strategie řešení používají maturanti při řešení tohoto typu slovních úloh. Klíčovou pro zpracování tématu práce se stala databáze žákovských výřezů pěti slovních úloh ze společné části maturitní zkoušky, a to z jarních termínů let 2016 až 2020. Teoretická část se věnuje analýze tří učebnic pro žáky středních škol v Česku, a to z hlediska zařazení slovních úloh řešitelných užitím soustav rovnic. Tato část dále obsahuje seznam žákovských strategií řešení slovních úloh. V neposlední řadě v této části čtenář najde popis testu v rámci státní maturitní zkoušky z matematiky. Empirická část se soustřeďuje na rozbor pěti zvolených úloh; tato část obsahuje několik možných postupů řešení sestavených během analýzy a priori, dále pomocí statistických výstupů dokládá psychometrické vlastnosti zvolených úloh. V této části jsou zařazeny samotné výřezy žákovských řešení, které jsou rozděleny do několika skupin na základě zvolených řešitelských strategií, a dokládají tak možné postupy maturantů při řešení daného typu úloh. V závěru práce jsou shrnuta hlavní zjištění. Ukázalo se, že některé úlohy vykazovaly vysokou vynechanost, což může ukazovat na skutečnost, že pro mnoho žáků jsou...
Vliv atraktivity kontextu slovní úlohy na úspěšnost a řešení žáků
Havlíčková, Radka ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent) ; Hošpesová, Alena (oponent)
Disertační práce obrací pozornost k problematice matematických slovních úloh a k žákům mladšího školního věku. Zkušenosti z praxe i výzkumy zabývající se obtížemi žáků s řešením slovních úloh stále hlasitěji upozorňují na to, že rozdíly v úspěšnosti žáků při řešení slovní úlohy nejsou dány pouze rozdílnou kvalitou kognitivních charakteristik žáků, ale že důležitou roli sehrávají také motivační faktory. V disertační práci jsem se proto zaměřila na kontext slovní úlohy jako na potenciální zdroj situačního zaujetí žáků, které může krátkodobě či trvale kvalitu kognitivních funkcí ovlivnit. Využila jsem přitom svého zapojení do širšího kvantitativně orientovaného výzkumu zaměřeného na proměnné ovlivňující obtížnost slovní úlohy a na jeho metodologickém půdorysu zkoumala, jaký vliv mohou mít různé typy kontextů slovních úloh na řešitelský proces a jeho úspěšnost. Sledovaným aspektem kontextu byla atraktivita - zjišťovala jsem, zda jsou žáci úspěšnější v řešení slovních úloh s prvky pohádky, science fiction či humoru, nebo v úlohách s neutrálním kontextem. Žáci 3. až 6. ročníku základní školy (n = 2 092) byli na základě zjištěné latentní schopnosti rozděleni do dvou výkonově srovnatelných skupin, z nichž každé byla předložena jedna z variant téže slovní úlohy - s atraktivním nebo neutrálním kontextem. Pro...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.